21 juni 2009

#2. Fairtrade och miljövett?

Okej, mitt första inlägg var väl aningen uppstyltat. Men måste man inte vara seriös för att bli tagen på allvar?

- Min idé: Säger man A måste man säga B, här kommer fortsättningen...

Tanken är att kombinera mina olika interssen.
Min önskan, om att kunna resa i mitt yrke, vara kreativ och göra någon nytta i världen, leder till en och samma slutsats. Skapa kläder med Fairtrade-kriterier, vilket innebär;

  • Odlare och anställda får förbättrade ekonomiska vilkor
  • Barnarbete och diskriminering motverkas
  • Demokratin och organistaionsrätten främjas
  • Lokalsamhället utvecklas socialt och ekonomiskt
  • Miljöhänsyn och ekologisk produktion främjas.

Källa: rattvisemarkt.se

Bilden på de söta barnen har väl inte jättemycket med min text att göra men visst är de söta?
Och de växer upp i den del av världen där deras föräldrar får usla löner och de själva får börja jobba vid väldigt tidig åker.
Den här bilden har jag hittat på sacredchildhoods.org där de arrangerar bla. volontärresor. Jag är riktigt sugen på att åka iväg men det får bli efter utbildningen...

Inga kommentarer: