21 september 2011

#4 Resultat

Besök på skola i Indonesien -07
Ännu en tid har gått, med mycket funderingar om allt och om inget.
Kläder designas och produceras i det tysta medan jag har smugit mig in i studiernas värld.

Man kan inte säga att jag har kommit fram till en kompromiss, utan snarare tagit tag i ett av huvudämnena i min tidigare nämnda vision om Design och Fairtrade-produktion. Som jag nämnt många gånger tidigare tycker jag inte att mode är värt att hålla på med så länge människorna som tvingas tillverka dem far illa.

Som en ganska naturlig utveckling har jag börjat studera, och jag läser inte vilket ämne som helst.

Människor far illa världen över och i de flesta fallen av helt bisarra skäl. Det kan bero på religion, kön, hudfärg eller status.

Så var är det då jag studerar... Jo mänskliga rättigheter!

Än så länge känns det ganska hopplöst att försöka sig på att strida för de mänskliga rättigheterna. Den första månaden har vi försökt förstå begreppet ur ett filosofiskt perspektiv där det varken finns rätt eller fel. Och frågan är ju i slutändan om mänskliga rättigheter verkligen finns, i både teori och praktik?

/lisa

1 kommentar:

Sockerärtan sa...

Filosofiskt och intressant! Du kommer bli en utmärkt designer med fokus på mänskliga rättigheter