16 juni 2009

#1. Vad är bra design?

2 Månader kvar.
Nu har jag tagit mitt första (stora) steg mot en möjlig framtid som designer...

Kreativiteten, viljan att skapa rättvisa och naturvetarintresse.
Vilket yrke skulle passa mig?
Kombinationerna är få men jag tror jag har format en idé som kan bli verklighet.

Det börjar med en febril, desperat sökan efter den ultimata utbildningen. Jag sökte efter allt mellan himmel och jord, allt från maskinteknik och miljövetenskap till design och arkitektur. Man kan väl inte direkt säga att jag hittade ett mellanting men en tanke har växt fram.

Ett brev från Malmö Tillskärarakademin, blev startskottet. Jag skulle gå på intervju och visa arbetsprover i sömnad. Efter att ha yrat runt på Malmös gator hittar jag till slut rätt. Jag kom till ett möte, som jag trott var 'öppet hus' för alla sökande, men istället möttes jag av 5 andra sökande, två lärare och en miljö att trivas i. Vi fyller i ett sånt där formulär med omöjliga frågor,
Vad har DU hört om Tillskärarakademin?
Vad är bra design?
Vad kan DU åstadkomma?

En vecka senare får jag ännu ett brev.

"Tack för ditt besök på Malmö Tillskärarakademi.
Du har tyvärr inte fått en plats i höst."
NÄ, seriöst, så stod det inte..
Såhär stod det...
"Vi vill meddela dig att du har fått en plats till hösten, med start den 17 augusti kl. 10.00
När du kommer skall du ha med dig följande:..."
...och en lång lista med allt som måste fixas.
Tygsax, måttband, nåldyna etc.

Det var steg 1. och fortsättning följer...

Bra design är något du själv älskar och får andra att tycka om /lisa

Inga kommentarer: